SIESTA
Syftet med SIESTA-projektet är att säkerställa att polisens informationssystem uppfyller kraven i EES- och ETIAS-systemen i enlighet med Europeiska unionens förordningar.

I projektet utvecklas gränssnitten för Renki- och Tunto-systemen och användargränssnittsändringar görs som förbättrar systemens interoperabilitet och användbarhet. Projektet stöder införandet för EU:s smarta gränslösningar. De ändringar som införs förbättrar polisens operativa verksamhet och effektiviserar tillgången till information.
Projektets åtgärder omfattar uppdatering av tekniska gränssnitt, utveckling av användargränssnitt och samordning av informationssystem för att möta kraven i den föränderliga tekniska dokumentationen. Syftet är att säkerställa att polisens system är redo att ta i bruk EES- och ETIAS-systemen, stödjer internationella informationsutbytesprocesser och uppfyller kraven i EU-förordningarna. I och med projektet ökar polisens operativa effektivitet, informationen blir mer aktuell och tillgången till information blir snabbare.
Projektets resultat blir en del av den permanenta utvecklingen och underhållet av polisens informationssystem, vilket garanterar att de kontinuerligt kan uppdateras och är till nytta på lång sikt.
Projektets basuppgifter
Fond: Finansieringsinstrumentet för gränsförvaltning och visering BMVI
EU stöd: 306 146,80 euro
Verksamhetsperiod: 01.09.2025 - 31.12.2026
Särskilt mål: 1. Europas integrerade gränssäkerhet
Understödstagare: Polisstyrelsen
Webbplats: Bekanta dig med projektets webbplats