Innehållspublicerare
-
Projektet och verksamheten ska i princip genomföras planenligt.
Om insatsen för operativt stöd av någon anledning är betydligt mindre och det finns en uppenbar risk för att det totala utfallet underskrider 200 000 euro, ska stödmottagaren kontakta den förvaltande myndigheten i god tid innan verksamheten avslutas.
-
Nej. Målgruppen måste kunna verifieras.
Dessutom bör man beakta att om projektets målgrupp är tredjelandsmedborgare ska stödmottagaren säkerställa att de personer som deltar i verksamheten som ordnas av projektet är tredjelandsmedborgare. Enligt AMIF-fondens stadgar är stödmottagaren skyldig att verifiera att de personer som deltar i projektets verksamhet hör till den målgrupp som fastställts i understödsbeslutet.
Om målgruppen inte har verifierats enligt anvisningarna, kan kostnaderna för verksamheten anses vara icke stödberättigande.
-
Det behövs inte. Det finns inget behov av att ansöka om och lämna in momsstyrning om projektet inte har faktiska momspliktiga kostnader.
-
Ja. Även andra indikatorer för det särskilda målet i fråga kan rapporteras, trots att de inte har fastställts i understödsbeslutet. Samma verifieringsregler gäller för alla rapporterade indikatorer.
-
Nej. Att sörja för EU-synligheten är ett minimikrav för projektkommunikationen och en förutsättning för stödberättigande. Avsaknad av symbolen och underlåtenhet att iaktta informationsskyldigheten utgör grund för att förkasta kostnaden.
-
I lönekostnaderna kan utöver de månatliga lönekostnaderna ingå socialförsäkringsavgifter samt andra lagstadgade kostnader och kostnader som grundar sig på tjänste- och arbetskollektivavtal. Dessutom kan semesterlöner inklusive bikostnader inkluderas i lönekostnaderna till den del de har tjänats in under projektperioden.
Endast lönekostnader för personer som arbetar inom projektet kan inkluderas i lönekostnaderna.
-
Kostnaderna specificeras inte enligt vilken finansiering som täcker kostnaderna. I projekten ersätts 75 procent eller 90 procent av projektets alla godkända kostnader med EU-understöd. Resten av kostnaderna ska täckas med självfinansiering från projektet eller med annan offentlig eller privat finansiering.
-
De kostnader som orsakats av projektet och som rapporteras som faktiska kostnader ska föras in i projektbokföringen. Exempelvis förs personalens lönekostnader in i projektets bokföring endast om de ersätts som faktiska kostnader. Kostnader som ersätts som faktiska kostnader bokförs på motsvarande sätt i projekt där kostnaderna ersätts enligt en kostnadsmodell på sju procent och en procent. I fråga om operativt stöd bokförs alla kostnader som ersätts med operativt stöd i projektbokföringen.
Indirekta kostnader som ersätts som procentuellt belopp förs inte in i projektets bokföring.
I organisationens övriga bokföring ska alla kostnader bokföras enligt bokföringslagen.
-
Rapporteringen består av interimsrapporter och en slutrapport. De exakta tidsfristerna för rapporteringen fastställs i understödsbeslutet. Antalet rapporter som lämnas in beror på projektets eller verksamhetens längd, men i regel sker rapporteringen till den förvaltande myndigheten med sex månaders mellanrum. En interimsrapport ska lämnas in cirka 1,5 månader efter rapporteringsperiodens slut och slutrapporten 2 månader efter att projektet eller verksamheten har avslutats. Kontrollera dock tidsfristerna i ditt understödsbeslut.
-
Ja. Ni kan avtala med överföringsmottagarna om deras andelar av EU-understödet och deras självfinansieringsandelar. I fondens regler fastställs inga maximi- eller minimibelopp på dem.