Frågor och svar
-
Understödet täcker i allmänhet 75 procent av projektets kostnader. Den andel som understödet inte täcker ska täckas med annan finansiering. Den övriga finansieringen ska innehålla självfinansiering och kan dessutom innehålla annan offentlig eller privat finansiering.
Stödmottagaren och den eventuella projektpartnern, det vill säga mottagaren av överföringen, ska båda anvisa självfinansiering för projektet.
Undantag från kravet på självfinansiering kan göras endast om det på grund av projektets natur finns grundad anledning till detta. En sådan anledning kan till exempel vara att det på grund av fördelningen av de funktioner eller ansvar som genomförs inom projektet inte är ändamålsenligt att ordna självfinansiering för projektet. Situationerna bedöms alltid från fall till fall. Beloppet av den övriga finansieringen ska alltså täcka den andel av projektets kostnader som inte täcks av det understöd som beviljas ur fonden. Vanligtvis är denna andel 25 procent när understödet uppgår till 75 procent.
En finansieringsförbindelse bifogas ansökan om annan finansiering för projektet och den eventuella överföringsmottagarens självfinansiering. Blanketten för finansieringsförbindelsen finns i materialbanken.
För verksamhet som stöds med operativt stöd behövs ingen annan finansiering eftersom understödet täcker 100 procent av de operativa kostnaderna.
-
Projektets övriga kostnader täcks med en ersättning på 40 procent och specificeras inte i ansökan. I ansökan specificeras endast lönekostnaderna.
-
Den sökande ska i plandelen av ansökan beskriva projektets innehållsmässiga genomförande med en sådan noggrannhet att det tydligt framgår vad projektet avser att göra i praktiken.
Förvaltningsmyndigheten bedömer utifrån denna verbala beskrivning om kostnadsmodellen på 40 procent är lämplig för projektet.
-
Budgetering av lönekostnader som enhetskostnader innebär att den sökande i ansökan uppger bruttoarbetskraftskostnaderna för varje uppgift för en tolvmånadersperiod. På basis av bruttoarbetskraftskostnaderna beräknas en enhetskostnad, det vill säga ett timpris. I ansökan ges också en uppskattning av antalet timmar som utförs inom projektet. Lönekostnaderna för uppgiften bestäms på basis av enhetskostnaden, som multipliceras med antalet timmar.
Budgeteringen av lönekostnaderna som enhetskostnader och i synnerhet fastställandet av timpriset kräver dock en del beredning i samband med beredningen av ansökan. Den sökande ska noggrant bekanta sig med anvisningarna som finns i avsnitt 6.3.6 Enhetskostnad för lönekostnader i handboken för den sökande. Handboken för den sökande finns i materialbanken.
-
Budgetering av lönekostnader som enhetskostnader är det primära sättet att budgetera projektets lönekostnader. I ansökan ska motiveras separat om detta inte kan användas och man vill budgetera lönekostnaderna som faktiska kostnader.
-
För att påvisa bruttoarbetskraftskostnaderna ska man använda ett eller flera dokument där man kan verifiera uppgiftens faktiska bruttoarbetskraftskostnader. Ett lönekvitto som också innehåller information om bikostnaderna för uppgiften är ett exempel på ett sådant dokument.
Övriga dokument kan användas endast i det fall att det är fråga om en uppgift och kravnivå som inte tidigare har tillämpats i organisationen och det därför inte är möjligt att påvisa de faktiska bruttoarbetskraftskostnader som motsvarar uppgiften. Även då ska bruttoarbetskraftskostnaderna påvisas med dokument som gäller uppgiften i fråga, såsom arbetsavtal. De allmänna löne- eller bikostnadstabellerna är inte tillräckliga för att påvisa bruttoarbetskraftskostnaderna.
Om den uppgift som ingår i projektet motsvarar en uppgift eller kravnivå som tidigare tillämpats i organisationen eller är nära dessa, ska bruttoarbetskraftskostnaden påvisas med dokument av vilka framgår de faktiska bruttoarbetskraftskostnaderna för en tolvmånadersperiod.
Om uppgiften i projektet är densamma som en uppgift som tidigare skötts i organisationen används de faktiska bruttoarbetskraftskostnaderna för uppgiften i fråga.
Om det inte tidigare har funnits en helt motsvarande uppgift, men kravnivån är densamma som för andra som arbetar inom organisationen, beräknas medeltalet av de faktiska kostnaderna för tre uppgifter på samma kravnivå.