Förvaltningshandboken har uppdaterats
Anvisningarna om förvaltningen av fonderna för inrikes frågor finns samlade i en förvaltningshandbok. Vi har uppdaterat anvisningarna den 6.6.2023.
Förvaltningshandboken har uppdaterats till följande delar:
-
Anvisningen om understödsmottagarens kontakt med finansiären har preciserats (avsnitt 1.2 i förvaltningshandboken)
-
Anvisningarna som gäller verifiering av målgruppen och deltagarlistor har preciserats (avsnitten 5, 5.1, 5.2)
-
Anvisningarna som gäller indikatorer har preciserats och anvisningar om utsatta personer har tillfogats (avsnitt 6.3.1)
-
Anvisningarna som gäller lönekostnadernas enhetskostnader (behandling av timmar som beror på organisationens normala verksamhet i lönekostnadernas enhetskostnadsmodell) har preciserats och kravet på det totala antalet timmar har slopats (avsnitt 8.4.3)
-
Anvisningarna om behandlingen av mervärdesskatt har preciserats och skyldigheterna har lättats upp (avsnitt 8.9)
-
Listan över handlingar som ska inlämnas och upprättas i samband med upphandling har uppdaterats (avsnitt 10.1)
-
Anvisningarna om direktupphandling som underskrider tröskelvärdet har preciserats (avsnitt 10.2 (där förpliktelser har strukits) och 10.5)
-
Anvisningarna som gäller verkliga huvudmän har utökats och preciserats (avsnitt 10.6.2)
-
Ansökan om ändringar i understödsbeslutet för kostnadernas del har preciserats (avsnitt 11.1)
-
Anvisningarna om återkrav har utökats och preciserats (avsnitt 12.5.1)
Dessutom har det gjorts andra mindre preciseringar i anvisningarna. Bekanta dig noggrant med uppdateringarna.