Förvaltningshandboken har uppdaterats

Anvisningarna om förvaltningen av fonderna för inrikes frågor finns samlade i en förvaltningshandbok. Vi har uppdaterat anvisningarna den 6.6.2023.
Förvaltningshandboken har uppdaterats till följande delar:
Anvisningen om understödsmottagarens kontakt med finansiären har preciserats (avsnitt 1.2 i förvaltningshandboken)
Anvisningarna som gäller verifiering av målgruppen och deltagarlistor har preciserats (avsnitten 5, 5.1, 5.2)
Anvisningarna som gäller indikatorer har preciserats och anvisningar om utsatta personer har tillfogats (avsnitt 6.3.1)
Anvisningarna som gäller lönekostnadernas enhetskostnader (behandling av timmar som beror på organisationens normala verksamhet i lönekostnadernas enhetskostnadsmodell) har preciserats och kravet på det totala antalet timmar har slopats (avsnitt 8.4.3)
Anvisningarna om behandlingen av mervärdesskatt har preciserats och skyldigheterna har lättats upp (avsnitt 8.9)
Listan över handlingar som ska inlämnas och upprättas i samband med upphandling har uppdaterats (avsnitt 10.1)
Anvisningarna om direktupphandling som underskrider tröskelvärdet har preciserats (avsnitt 10.2 (där förpliktelser har strukits) och 10.5)
Anvisningarna som gäller verkliga huvudmän har utökats och preciserats (avsnitt 10.6.2)
Ansökan om ändringar i understödsbeslutet för kostnadernas del har preciserats (avsnitt 11.1)
Anvisningarna om återkrav har utökats och preciserats (avsnitt 12.5.1)
Dessutom har det gjorts andra mindre preciseringar i anvisningarna. Bekanta dig noggrant med uppdateringarna.