IPA - självbetjäningsautomat för ärendehantering och identifiering
Med hjälp av kundtestning, intervjuer och observationer utreds om en självbetjäningsautomat är lämplig för Migrationsverkets kunders användning i vissa målgrupper. Samtidigt undersöks och bedöms automatens tekniska funktioner.
Målet med projektet är att påskynda kundernas tillträde till Migrationsverkets tjänster. I projektet ordnas en testperiod, då man testar två olika automattillverkares självbetjäningsautomater i kundanvändning. Efter testerfarenheterna görs en behovsdefiniering för konkurrensutsättning för att hitta en lämplig automatleverantör, om testperioden ger bekräftelse på att införandet av automater är en fungerande lösning för att korta ner tidsbokningsköerna. Efter behovsdefinitionen och efter att man hittat en lämplig automatleverantör inleds utvecklingsarbetet och mer omfattande införandetestning. När allt är färdigt införs självbetjäningsautomater på Migrationsverkets serviceställen.
Projektets basuppgifter
Fond: Asyl-, migrations- och integrationsfonden AMIF
EU stöd: 381 982,36 euro
Verksamhetsperiod: 01.01.2023 - 31.12.2024
Särskilt mål: 2. Laglig migration och integration
Understödstagare: Migrationsverket
Webbplats: Bekanta dig med projektets webbplats